مرزبندی در روابط | آکادمی سلامت سمیرا علینژاد
Demarcation-phrase-in-relationships-ex
سمیرا علینژاد

مرزبندی در روابط

فهرست عناوین

چگونگی مرزبندی در روابط.

سلام ، حتما برای شما هم پیش آمده که افرادی شروع به پرسیدن یا نظر دادن در مورد مسائلی می کنند که شما را می آزارد.

متاسفانه این یک معضل فرهنگی است که اکثرا بخاطر ناآگاهی و تفاوت فرهنگی اتفاق می افتد.

 

با سوالات خصوصی دیگران چه کنیم؟

اما! در این میان خیلی مهم است که ما در مقابل این معضل عکس العمل درستی داشته باشیم تا بدون صدمه زدن به روابط اجتماعی و ایجاد تنش از آن عبور کنیم.

مطلب پیشنهادی: با دخالت خانواده ی همسر چه کنیم؟

 

راه حل چیست؟

سمیرا علینژاد کارشناس ارشد درمانگر خانواده و فعال در حوزه ی کودک، نوجوان و خانواده در این مینی دوره ی صوتی به این مسئله { مرزبندی در روابط } پرداخته است.

امیدواریم این پادکست صوتی بتواند به شما در مورد کنترل و غلبه بر این مشکل یاری رساند.

 


پادکست صوتی مرزبندی در روابط

چگونه در روابط مرزبندی ها را به درستی اعمال کنیم.


پادکست پیشنهادی: دشمن شماره یک برای اعتماد به نفس

 

نکات اصلی مرزبندی در روابط :

مرزبندی در روابط - پادکست صوتی - سمیرا علینژاد - samiraalinezhad.com مرزبندی در روابط – پادکست صوتی – سمیرا علینژاد – samiraalinezhad.com

1- از خودمان شروع کنیم.

این یک مسئله ی بدیهی است که اگر می خواهیم دیگران رفتار نامناسبی با ما نداشته باشند، خودمان هم نباید آن رفتار را در روابط خود با دیگران بروز دهیم.

مثلا نمی توانیم در یک جمع پنج نفره از سه نفر در مورد مسائل خصوصی بپرسیم و بشنویم ولی از چهارمین نفر انتظار داشته باشیم که وارد این حوزه نشود.

و یا از کسی که از او قبلا در مورد مسائل خصوصی پرسیده ایم یا اظهار نظر کرده ایم انتظار داشته باشیم، از ما در مورد این مسائل نپرسد و گفتگو نکند.

2 – با توجه به موقعیت رفتار درست را انتخاب کنیم.

عکس العمل نادرست یا نامناسب در برابر رفتار نادرست دیگران می تواند مسئله را پیچیده تر کند. باید در برابر رفتار نادرست دیگران با آرامش ناشی از عزت نفس و با رفتاری مناسب عکس العمل نشان دهیم. پرخاشگری و پاسخ های تند و به دور از نزاکت به احتمال زیاد وجهه اجتماعی ما را در جمع مورد تخریب قرار می دهد.

3 – همیشه این آمادگی را در ذهن داشته باشیم.

نه بعنوان تایید رفتار نادرست دیگران، اما بعنوان یک پیش زمینه ذهنی باید در نظر داشته باشیم که همیشه ممکن است با افرادی مواجه شویم که از نظر آداب معاشرت و سطح فرهنگ و حوزه فرهنگی با ما متفاوت باشند.

اگر به این موضوع برسیم و درک کنیم که بسیاری از افراد جامعه ممکن است ناخواسته و بدون منظور چنین مسائلی را مطرح کنند با خونسردی و آرامش بیشتری می توانیم موقعیت را مدیریت نماییم.

4 – جملات خود را به درستی انتخاب کنیم.

هر کلمه یا جمله ای بار روانی، فرهنگی و معنایی خاصی دارد. جملاتی که از دهان ما خارج می شوند تا حد زیادی بر رفتار دیگران نسبت به ما تاثیر می گذارند.

با انتخاب کلمات و جملات مناسب همان موقعیت، می توانیم به درستی حریم سازی و مرزبندی کنیم.

5 – به طور موقت فاصله بگیریم.

گاهی اوقات چند دقیقه یا چند ساعت یا روز، یا چند قدم فاصله گرفتن مشکل را حل می کند. به دنبال پاسخ مستقیم و تند نباشیم بلکه با رفتار موقرانه عدم تمایل خود نسبت به مسئله را نشان دهیم.

6 – به موقعیت های امن برویم.

مکان های امنی هستند که اکثرا به راحتی در دسترس هستند. مکان هایی مانند دستشویی، اتاق خواب، بالکن، حیاط، پارکینگ، داخل خودرو و از این دست.

اگر احساس کردیم تحت فشار هستیم یا ممکن است از کوره در برویم و احساسات منفی بر ما غلبه کند می توانیم به بهانه ای برای دقایقی خود را از موقعیت خارج کنیم و به خودمان و دیگران فرصت کنترل شرایط را بدهیم.

7 – موضوع بحث را عوض کنیم.

خیلی از اوقات عوض کردن قاطعانه ی موضوع بحث و عبور از سوالات و اظهار نظرهای بی مورد و خصوصی می تواند فضا را تلطیف کند. و همچنین به مخاطب بفهماند که مایل به صحبت درباره آن نیستیم.

8 – خودمان را ملزم به پاسخگویی به هر سوالی ندانیم.

اکثر اوقات اصلا لازم نیست پاسخی بدهیم. فقط کافی است موقرانه سوال یا اظهار نظر مطرح شده را نادیده گرفته و از موقعیت مناسبی ادامه دهیم.

اکثر افراد خودشان دلیل بی اعتنایی ما را می فهمند و رفتار خود را اصلاح می کنند.

 

سخن پایانی برای موضوع مرزبندی در روابط

آنچه مهم است، حفظ آرامش و خونسردی و وقار در مواجهه با سوالات و صحبت های کسانی است که حریم خصوصی را رعایت نمی کنند.

بسیاری از اوقات سکوت در موقعیت و تذکر خصوصی در موقعیتی مناسب، هم می تواند شان ما و هم شان طرف مقابل را حفظ کند. و از درگیری و کدورت ها جلوگیری کند.

حتی می توانیم بعدا تلفنی یا با واسطه، ناراحتی خود را با آرامش به اطلاع طرف مقابل برسانیم. و از او بخواهیم در رفتار خود تجدیدنظر کند.

سمیرا علینژاد

کارشناس ارشد روانشناسی - با قلبی مملو از آرزوی خوشبختی برای همه

مطالب مرتبط